اسلام در برخورد با محرمات و ازجمله محرمات جنسی از یک سیستم کاملا پیچیده و به هم مرتبط استفاده نموده است. اسلام در سطوح مختلف فردی ، اجتماعی ، عبادی ، اقتصادی، خانوادگی ، تربیتی و ... دستوراتی دارد که تقید به آن زمینه ساز یک زندگی پاک و توام با آرامش است. در برخورد با گنهکاران و مجرمین نیز سیاستی ذومراتب دارد. سیاست اسلام در برخورد با این جرایم در درجه اول جنبه تادیبی و تربیتی دارد. اکثر قریب به اتفاق مصادیق جرائم جنسی ، برخوردی تعزیری به عمل می آید و انواع هنجارشکن آن مقتضی برخوردی تهدیدامیز و بازدارنده است. بایستی توجه داشت که در بسیاری از موارد شدت عمل نیز لازم است. گناهانی مثل زنای محصنه یا فاحشگی را نمی توان یکسره به فقر اقتصادی استناد داد. اتفاقا آمار انحرافات جنسی در طبقه مرفه تاسف آور تر است.
در روایتی از پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) اثرات گناه زنا به دو قسم تقسیم شده است. ایشان فر مودند: ای علی! زنا شش پیامد دارد: سه پیامد در دنیا و سه دیگر در آخرت. پیامد های دنیایش این است که آبرو را می برد، مرگ را شتاب می بخشد و روزی را می برد و پیامد های آخرتش عبارت است از حسابرسی سخت و دقیق, خشم خدای رحمان و جاودانگی در آتش. (میزان الحکمه / ج 5 / ص 2213)
در روایتی دیگر از حـضـرت رضـا عـلیـه السـلام عمل زنا بدتر و قبیح تر از قتل دانسته شده است. ایشان فـرمـودند: آنـچـه گـنـاهـش از قـتـل نـزد مـن بـیـشـتر است و بلاى آن قبیح تر است زناست؛ بـراى ایـنـکـه قـاتل با کشتن مقتول فسادى به غیر کشتن او انـجام نمى دهد و بعد از کشتن او دیگر فسادى بر آن نیست و زانـى نـسـل را تـا روز قـیـامـت فـاسـد و تـبـاه مـى کـنـد و حـرامـهـایـى را حـلال مى کند.
دوست عزیز!
آسیبهاى معنوى، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمى را تباه مىسازد. «کَلاَّ بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ؛ چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دلهاى آنان را زنگار زده است». (مطففین (83)، آیه 24)
زنگ یا زنگار در اشیاى مادى، همان چیزى است که روى فلزات و اشیاى قیمتى مىنشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگى آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است.
علامه طباطبایى در تفسیر المیزانطباطبایى (سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوى همدانى، (تلخیص)، (قم: دفتر انتشارات اسلامى، بىچا، بىتا)، ج 20، ص 385) مىفرماید: از آیه شریفه سه نکته استفاده مىشود:
1. اعمال زشت، نقش و صورتى به نفس و روح انسان مىدهند؛
2. این نقش و صورت خاص، مانع آن است که نفس آدمى حق و حقیقت را درک کند؛
3. نفس آدمى به حسب طبع اولیهاش صفا و جلایى دارد که با داشتن آن، حق را آن طور که هست درک مىکند.
در ادامه به ارائه روایاتی دسته بندی شده در مورد آثار شوم زنا اشاره می نماییم.
آثار دنیوی زنا در کلمات معصومین علیهم السلام
1) بی برکتی در زندگی :رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه: « زنا در هر خانه ای برود، برکت در آن وارد نمی شود»[1]؛
2) از بین رفتن نورانیت ظاهر: امام صادق علیه السلام: « زنا نورانیت چهره را از بین می رود»[2] ؛
3) رفتن روح ایمان: امام باقر علیه السلام :« هنگامی که زانی زنا می کند روح ایمان از دل او بیرون می رود و..»؛[3]
4) بی دینی : رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله: «زنا باعث نابودی دین است»[4]؛
5) غضب الهی : پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله: « زنا باعث غضب الهی می شود».[5]
6) عدم استجابت دعا: امام صادق علیه السلام : «خداوند بر موسی وحی کرد، زنا نکنید در غیر این صورت نور الهی را از شما پوشیده می دارم و ابواب رحمت الهی با دعای شما گشوده نخواهد شد»[6].
7) فقر و قطع روزی: رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه :«زنا باعث فقر و قطع روزی می گردد[7]» ؛
8) بی آبرویی: رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله: «زنا باعث بی آبرویی می شود»[8]؛
9) بی عفتی و زنا با نزدیکان زنا کار: امام صادق علیه السلام:«اگر شر مرتکب شدی شر می بینی پس زنا نکید تا با زنان و دخترانتان زنا نشود[9]».
10) قتل و جنایت و فساد مواریث ، ترک تربیت و سرپرستی کودکان و... : امام رضا علیه السلام: « از جمله مفاسدی که خدا به خاطر آن زنا را حرام فرمود ، قتل و خونریزی ، از بین رفتن نسب ها، فساد مواریث ، ترک سرپرستی و تربیت اطفال و... است».[10]
11) ناله زمین و زمان: امام باقر علیه السلام : «زمین از غسل بعد از زنا به پیشگاه خدا ناله و ضجه می کند».[11]
12) از بین رفتن آبادانی شهرها: پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله: « زنا باعث می شود سرزمین های آباد و سرسبز خشک شود».[12]
13) زلزله: امام صادق علیه السلام:« زمانی که زناکاری امر ظاهری گردد زلزله زیاد می شود»[13]؛
14) در ردیف کشتن پیامبر و ویران کردن کعبه و...: پیامبر مکرم صلوات الله علیه و آله : « بنی آدم مرتکب عملى زشتتر و بدتر نزد خداى عزّ و جلّ نشده است از کشتن پیامبر یا خراب کردن کعبه ، یا ریختن نطفهاش در رحم زنى که بر او حرام بوده »[14].
15) مرگ زودرس: رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه آله : «زنا باعث مرگ زودرس و ناگهانی می گردد»[15]؛
16) مرگ ناگهانی: رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله: « هر گاه پس از من زنا پدیدار شود مرگ ناگهانى فراوان گردد».[16]
عواقب اخروی زنا
1) سختی حساب: امام صادق علیه السلام: «یکی از آثار اخروی زنا سختی حساب است».[17]
2) محرومیت زنا کار از توجه و کلام و تزکیه الهی: «در قیامت ،خداوند پیری را که مرتکب زنا شود مورد خطاب قرار نمی دهد، از گناه پاک نمی کند و به او نظر نخواهد کرد».[18]
3) عدم قرب الهی: خداوند متعال در روایت قدسی می فرماید: « زنا کار در قرب الهی، جایگاهی ندارد ».[19]
4) انواع عذاب های دردناک و شدید[20]: پیامبر مکرم صلوات الله علیه و آله : « و هر کس با زنى مسلمان، یا یهودى، یا نصرانى، یا مجوسى- آزاد باشد یا کنیز- زنا کند، و بعد توبه نکند و با اصرار باین عمل خلاف بمیرد، خداوند سیصد هزار دریچه بقبرش بگشاید که از آنها مارها و عقرب ها و شرارهاى آتش به قبرش هجوم آورند، و او بدین وضع تا روز قیامت بسوزد، و چون از گور برخیزد از بوى بد و عفونت او همه مردم محشر در عذاب باشند، و بدان شناخته شود و بعملى که در این دنیا مرتکب مىشده تا اینکه امر شود او را بدوزخ برند».[21]
5) خلود در جهنم : «زنا باعث خلود در جهنم است». [22]
پی نوشت:
[1] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَرْبَعٌ لَا تَدْخُلُ بَیْتاً وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ إِلَّا خَرِبَ وَ لَمْ یُعْمَرْ بِالْبَرَکَةِ الْخِیَانَةُ وَ السَّرِقَةُ وَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ الزِّنَا. بحار الأنوار ج76 187 باب 91 السرقة و الغلول و حدهما ص : 180
[2] . للزانی ... فَیَذْهَبُ بِنُورِ الْوَجْهِ؛ همان
[3] . قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِذَا زَنَى الزَّانِی خَرَجَ مِنْهُ رُوحُ الْإِیمَانِ... ؛ همان
[4] . وَ الزِّنَا یُهْلِکُ الدِّین؛ همان
[5] . قَالَ النَّبِیُّ فِی الزِّنَا خَمْسُ خِصَالٍ ... یُسْخِطُ الرَّحْمَنَ؛ همان ؛
[6] . أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى ع لَا تَزْنِی- فَأَحْجُبَ عَنْکَ نُورَ وَجْهِی وَ تُغْلَقَ أَبْوَابُ السَّمَاوَاتِ دُونَ دُعَائِک؛ همان
[7] . الزناَ یُورِثُ الْفَقْرَ؛ همان
[8] . قَالَ النَّبِیُّ ص الزِّنَا خَمْسُ یَذْهَبُ بِمَاءِ الْوَجْهِ؛ همان
[9] .قال الصادق علیه السلام: وَ إِنْ شَرّاً فَشَرٌّ لَا تَزْنُوا فَتَزْنِیَ نِسَاؤُکُمْ وَ مَنْ وَطِئَ فِرَاشَ امْرِئٍ مُسْلِمٍ وُطِئَ فِرَاشُهُ کَمَا تَدِینُ تُدَان. ؛ همان
[10] . عَنِ الرِّضَا ع فِیمَا کَتَبَ إِلَیْهِ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ وَ حَرَّمَ اللَّهُ الزِّنَا لِمَا فِیهِ مِنَ الْفَسَادِ مِنْ قَتْلِ النَّفْسِ وَ ذَهَابِ الْأَنْسَابِ وَ تَرْکِ التَّرْبِیَةِ لِلْأَطْفَالِ وَ فَسَادِ الْمَوَارِیثِ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِکَ مِنْ وُجُوهِ الْفَسَاد؛ همان
[11] . ع مَا عَجَّتِ الْأَرْضُ إِلَى رَبِّهَا عَزَّ وَ جَلَّ کَعَجِیجِهَا مِنْ ثَلَاثٍ ... اغْتِسَالٍ مِنْ زِنًا؛ همان
[12] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الزِّنَا یُورِثُ الْفَقْرَ وَ یَدَعُ الدِّیَارَ بَلَاقِع؛ همان
[13] . عَنِ الصَّادِقِ عأَنَّهُ قَالَ إِذَا فَشَتْ أَرْبَعَةٌ ظَهَرَتْ أَرْبَعَةٌ إِذَا فَشَا الزِّنَا ظَهَرَتِ الزَّلَازِل؛ همان
[14] . قَالَ النَّبِیُّ ص لَنْ یَعْمَلَ ابْنُ آدَمَ عَمَلًا أَعْظَمَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ رَجُلٍ قَتَلَ نَبِیّاً أَوْ إِمَاماً أَوْ هَدَمَ الْکَعْبَةَ- الَّتِی جَعَلَهَا اللَّهُ قِبْلَةً لِعِبَادِهِ أَوْ أَفْرَغَ مَاءَهُ فِی امْرَأَةٍ حَرَاما؛ همان
[15] . الزناَ یُعَجِّلُ الْفَنَاءَ.ا لکافی.ج5 . باب الزانی ..... ص : 541
[16] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا کَثُرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِی کَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَة؛ وسائل الشیعة، ج20، ص: 314
[17] . للزانی ... فِی الْآخِرَةِ سُوءُ الْحِسَابِ؛ همان
[18] . صَعِدَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمِنْبَرَ فَقَالَ ثَلَاثَةٌ لَا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَا یُزَکِّیهِمْ وَ لَا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ شَیْخٌ زَانٍ و...
[19] . قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى ... لَا أُدْنِی مِنِّی یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَنْ کَانَ زَانِیا؛ همان
[20] . ده ها روایت دیگر در زمینه قبح و مجازات های دنیوی و اخروی زنا وجود دارد که برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب شریف وسائل الشیعه ، ج20، ص: 323 به بعد مراجعه کنید.
[21] . عَنِ النَّبِیِّ ص فِی حَدِیثِ الْمَنَاهِی قَالَ أَلَا وَ مَنْ زَنَى بِامْرَأَةٍ مُسْلِمَةٍ أَوْ یَهُودِیَّةٍ أَوْ نَصْرَانِیَّةٍ أَوْ مَجُوسِیَّةٍ حُرَّةٍ أَوْ أَمَةٍ ثُمَّ لَمْ یَتُبْ مِنْهُ وَ مَاتَ مُصِرّاً عَلَیْهِ فَتَحَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ فِی قَبْرِهِ ثَلَاثَمِائَةِ بَابٍ یَخْرُجُ مِنْهَا حَیَّاتٌ وَ عَقَارِبُ وَ ثُعْبَانٌ مِنَ النَّارِ فَهُوَ یَحْتَرِقُ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ- فَإِذَا بُعِثَ مِنْ قَبْرِهِ تَأَذَّى النَّاسُ مِنْ نَتْنِ رِیحِهِ فَیُعْرَفُ بِذَلِکَ وَ بِمَا کَانَ یَعْمَلُ فِی دَارِ الدُّنْیَا حَتَّى یُؤْمَرَ بِهِ إِلَى النَّارِ أَلَا وَ إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْحَرَامَ وَ حَدَّ الْحُدُودَ فَمَا أَحَدٌ أَغْیَرَ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ غَیْرَتِهِ حَرَّمَ الْفَوَاحِش.
[22] . یُخَلِّدُ فِی النَّارِ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ النَّار؛ همان
منابعی که در این زمینه مطالعه شد و نگاهتان را به آنها دعوت می کنیم:
1. روانشناسی جرائم و انحرافات جنسی، مسعود انصاری، چاپ دوم، تهران، 1359، نشر کتابفروشی اشراقی
2. روانشناسی رفتار جنسی، محمد باقر کجباف، نشر روان، 1385
3. بلوغ (چه می دانم)؛ موریس دبس، ترجمه حسن صفاری، نشر کتابفروشی و چاپخانه علی اکبر علمی،